جداساز لرزه ای با هسته سربی به زبان ساده

جداساز لرزه ای با هسته سربی نام دیگر جداگرهای لاستیکی با هسته سربی می باشد. داخل یک جداساز با هسته سربی یک یا چند عدد هسته سربی که دور آن با لاستیک پوشیده شده قرار دارد . هسته سربی داخل جداساز، میرایی آن را به مقدار قابل توجهی بالا می برد.

جداگر لاستیکی با هسته سربی در سال 1975 درنیوزلند تولید شد و در آنجا و ژاپن و آمریکا بسیار استفاده گردید. این جداساز ها، دارای یک یا چند هسته سربی هستند  که در سوراخ هایی گذاشته می شوند.

جداگرهای لاستیکی سربی یا (LRB) در حال حاضر متداولترین جداساز لرزه ای در دنیا می باشد. جداساز لرزه ای با هسته سربی بخاطر مقاومت بالایی دارند. هم در ساختمان و هم در پل ها قابل استفاده می باشد.

جداساز لرزه ای با هسته سربی

توصیف جداساز لرزه ای با هسته سربی

Lead Rubber Bearing (LRB) یک تکیه ‌گاه الاستومری است. که جهت مهار بیشینه انرژی ، یک  و یا چند هسته سربی در داخل و بر روی محور مرکزی قائم تکیه‌ گاه قرار دارد . جداسازی لرزه ‌ای  شامل لایه‌های لاستیک تفکیک شده توسط ورق‌های فولادی نازک هستند. صفحه فولادی  موجود در جداساز ها دلیل تفاوت آنها بوده و همین صفحات فولادی سبب می شود برش های متفاوتی بخورند.  لایه‌های لاستیک باعث انعطاف‌پذیری جانبی تکیه‌گاه جداساز می‌شوند. در حالی که ورق‌های فولادی به منظور پشتیبانی از بارهای محوری بزرگ سختی قائم را افزایش می‌دهند. و از بروز برآمدگی جانبی لاستیک جلوگیری می‌کنند.

جداساز لرزه ای با هسته سربی

دلیل استفاده از سرب در جداساز لرزه ای

  • سرب بخاطر ساختارش به نیروی زیادی برای به حرکت در آمدن نیاز دارد. بنابراین با محرک های کوچک (مانند باد شدید و زلزله خفیف ) شروع به حرکت نمی کند.
  • سرب به خاطر ساختار کریستالی که دارد بعد از تغییر شکل دوباره به حالت اول خود بر می گردد.
  • جداساز های لرزه ای با هسته سربی و یا (Lead Rubber Bearing) به دلیل سربی که در هسته خود دارند بازه حرکتی قابل پیش بینی نسبت به جداسازهای لاستیکی دارند.

جداساز لرزه ای با هسته سربی

مزایای جداگر لرزه ای با هسته سربی

  • جداگر لرزه ای با هسته سربی به صورت نرم ، بلند و بسیار آهسته حرکت می کنند به همین دلیل آسیب کمتری نسبت به محصولات مشابه به سازه وارد می کنند.
  • سازه ها فرو نمی ریزند در نتیجه خسارت و زیان مالی کمتری متحمل بنا خواهد شد.
  • ساخت آسان و سادگی مدلسازی.
  • وابسته نبودن عملکرد جداساز به دما، سن و استهلاک قطعه
  • امکان استفاده مجدد بعد از زلزله وجود دارد و سازه می تواند بعد از وقوع لرزه به فعالیت خود ادامه دهد.

جداساز لرزه ای با هسته سربی در بیمارستان

با توجه به ضرورت وجود مراکز درمان امن در زمان وقوع زلرله ، نیاز به وجود تجهیزات مقاوم ساز در برابر زلزله در بیمارستان ها را چندین برابر می شود. در کشورهای زلزله خیز مانند ژاپن و نیوزلند بعد از تجربه زلزله های مخرب، استفاده از جداساز های لرزه ای جهت مقاوم سازی بیمارستان ها در زمان ساخت اجباری می باشد.و همچنین ترکیه از سال 2013 استفاده از فناوری لرزه ای را در بیمارستان های خود اجباری کرده است.

تهیه جداگرهای لاستیکی با هسته سربی توسط شرکت بهساز پل رازان

شرکت بهساز پل رازان تنها نماینده رسمی شرکت ماگبا سوییس و Doshin Rubber در ایران می باشد . و امکان سفارش انواع جداسازهای لرزه ای با هسته سربی توسط این شرکت قابل سفارش می باشد.